Water & variatie

Lees verder onder de afbeelding

Water is soms zo saai. Toch raad ik wel altijd aan om dit zoveel mogelijk te drinken. En dan eigenlijk nog in bulk. Want als we de hele dag door drinken moet onze spijsvertering hier mee harder werken. O ja, en ook niet al te koud. Vind die ook niet zo leuk.

Maar goed, om toch wat meer variatie in het geheel te brengen en als je af en toe een ander smaakje wilt, hier wat tips. O ja, en ik heb meteen maar wat tips erbij gedaan om het water dan ook zo gezond mogelijk te maken.

Tips voor detoxwater:

  • Zorg dat de ingrediënten zo min mogelijk pesticiden bevatten, kies bij voorkeur voor biologisch geteelde fruit en groenten.

  • Drink uit glas en niet uit plastic.

  • Was de ingrediënten altijd (met baking soda). Kies daarom zoveel mogelijk voor biologisch.

  • Bewaar je vers gemaakte detoxwater of fruitwater minimaal 3 uur in de koelkast voordat je het drinkt, een nacht echter geeft het lekkerste resultaat! Als je kan op is, vul je het aan met vers water. Je kunt het water maximaal 24 uur bewaren.

  • Er zit geen voedingswaarde aan het detoxwater of fruitwater, immers het fruit eet je niet echt op.

  • Tips voor kruiden: rozemarijn, koriander, tijm, peper, munt, kaneel, gember, steranijs of basilicum.

  • Tips voor groenten: venkel, komkommer, rabarber, wortel, tomaat, bleekselderij en biet.

  • Tips voor fruit: citrusvruchten, nectarine, perzik, meloen, ananas, lychees, aardbeien, kersen, mango, peer, appel, bramen, en frambozen.

  • Doe een snufje himalayazout in je water. Krijg je meteen wat mineralen binnen.

Combinatietips:

  • Grapefruit en rozemarijn

  • Meloen, steranijs en aardbei

  • Appel en kaneel

  • Komkommer, dille en citroen

  • Aardbei, citroen en munt

  • Watermeloen en munt

  • Citroen, komkommer en gember

  • Groene thee, limoen en mint

  • Limoen,citroen en sinaasappel

  • Aardbei en basilicum